Rafaëls boeken


tot 6 januari 2013 
loopt
in
een grote tentoonstelling
gewijd aan
ik hoop ze te kunnen bezoeken
in afwachting ging ik alvast voorproeven

Madonna Colonna, 1507-08
Heel natuurlijk geniet het Christuskind van de bevoorrechte plek op zijn moeders schoot. Maria houdt haar boek even terzijde en kijkt liefdevol omlaag. Wat een verschil met de Madonna met de granaatappel (nr. 4), er zit amper vier jaar tussen! Rafaël heeft gedurende zijn verblijf in Florence goed rondgekeken en zich de laatste artistieke vernieuwingen helemaal eigen gemaakt.





Madonnastudies, ca. 1505
Rafaël heeft de twee los getekende Madonna's een simpel kader gegeven om na te gaan hoe ze eruit zouden zien als schilderij. De tekening links wijst vooruit naar de Madonna Colonna . Op de schets rechts heeft de kunstenaar de rechterarm van Christus omlaag gebogen. Zo maakt het kind zich meer los van zijn moeder en wordt zijn aandacht voor Johannes de Doper, linksonder, logischer.




Lezende Madonna met kind in een landschap, 1509
De Madonna is nu eens niet vol aandacht voor haar kind. Verdiept in haar boek streelt ze zijn rug. Met enkele rake lijnen heeft Rafaël de groep neergezet. Hij heeft geen arceringen meer nodig om de lichamen gewicht en volume te geven. Dat keek hij af van schetsen van Leonardo da Vinci. Omdat het blad aan alle kanten is bijgesneden, zijn alleen hoofd en schouders van de flankerende engelen nog te herkennen.



Augustus voorkomt het verbranden van Vergilius' 'Aeneis', ca. 1512-13
Met uitgestrekte linkerarm wijst de Romeinse keizer Augustus naar Vergilius' Aeneis om te verhinderen dat dit meesterwerk in het vuur verdwijnt. De dichter, die het werk op zijn sterfbed onvolmaakt achtte, had daartoe opdracht gegeven. Dit is een eerste ruwe schets voor een klein fresco in de bibliotheek (een van de 'Stanze') van paus Julius II.





Studie van een zittend mannelijk naakt met opengeslagen boek voor een apostel in 'De transfiguratie', 1518-20
De afwisseling van zonlicht en schaduw geeft deze figuur een heel tastbare kwaliteit en maakt hem bijna driedimensionaal. Het is een voorstudie voor de man linksonder op De transfiguratie. Rafaël tekende hem naakt om de anatomie goed te krijgen.




De sibille van Cumae, ca. 1511
Sibillen zijn door de goden geïnspireerde waarzegsters uit de klassieke oudheid. Hun woorden leken soms aan te sluiten bij de christelijke leer. Ze werden gezien als voorloopsters van de oud-testamentische profeten. Deze figuur komt uiterst rechts voor op het fresco in de kerk S. Maria della Pace in Rome, een opdracht van de bankier Agostino Chigi.

(alle bovenstaande afbeeldingen en teksten zijn afkomstig van de site van Teylers Museum)




en dan nog dit


Atheense school,




Madonna Pasadena


Geen opmerkingen: